ul. Komorowicka 110, 43-300 Bielsko-Biała
biuro@gfsp.pl +48 (33) 333 90 92
Close
Poland, 43-300 Bielsko-Biala Komorowica 110
+48 (33) 333 90 92 biuro@gfsp.pl
8:00-16
NIEDOBORY SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH U OSÓB NA DIECIE BEZGLUTENOWEJ

Przechodząc na dietę bezglutenową, niezależnie czy decyzja ta jest kierowana zaleceniami lekarzy czy innymi przesłankami, należy pamiętać jak ważne jest racjonalne odżywianie. Osoby te są szczególnie narażone na dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości składników odżywczych, które są koniecznie do poprawnego jego funkcjonowania. Z jakimi niedoborami najczęściej borykają się te osoby i w jaki sposób je uzupełniać?

 

Dieta w służbie zdrowiu?

Słowo „dieta” powszechnie kojarzone jest z krokiem do uzyskania szczupłej sylwetki, co z kolei jest wyrazem dbania o własne zdrowie i samopoczucie. Z jednej strony trudno się dziwić, ponieważ rosnący trend bycia fit, święcący tryumfy szczególnie w mediach społecznościowych, skutecznie ukierunkowuje ten sposób myślenia. Prawdą jest, iż stosowanie każdej diety wymaga racjonalnego podejścia i przygotowania się, nie tylko na płynące z tego korzyści ale i zapobieganie możliwym skutkom ubocznym.

Trzymanie diety jest wskazaniem lub wręcz obowiązkiem tych, którzy w wyniku choroby lub złego samopoczucia powinni wyeliminować z jadłospisu niektóre składniki. Ograniczając spożycie tych, które mają negatywny wpływ na organizm, często eliminuje się również te niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

Takie niebezpieczeństwa czyhają również na osoby przechodzące na dietę bezglutenową (przeczytaj także 3 grupy osób, dla których wskazana jest dieta bezglutenowa).

 

Produkty zbożowe – naturalne bogactwo witamin

Zboża zawierające gluten, to nie tylko źródło alergenu ale przede wszystkim zasób witamin i minerałów. Produkty zbożowe są niemal standardowym elementem posiłków Polaków co sprawia, że w sposób naturalny zaspakajają zapotrzebowania na określone składniki.

Co dostarczamy do organizmu wraz z produktami zbożowymi?

– bogactwo błonnika,
– dodające energii węglowodany,
– białko roślinne,
– dbające o układ nerwowy witaminy z grupy B,
– mającą działanie antyoksydacyjne witaminę E,
– różnorodne składniki mineralne, jak cynk, żelazo, wapń, magnez.

 

Gdy zabraknie w diecie zbóż zawierających gluten…

Jak widać wyeliminowanie z diety zbóż, wyklucza również szereg pożądanych składników odżywczych. Wszelkie niedobory prowadzą z czasem do występowania problemów zdrowotnych.

Osoby przechodzące na dietę bezglutenową zmagają się w szczególności z niedoborami następujących składników:

Błonnik –  wpływa on między innymi na przyspieszenie perystaltyki jelit, zmniejsza uczucie głodu, ogranicza wchłanianie szkodliwych substancji. Osobom spożywającym zbyt małe jego ilości towarzyszy ryzyko powstawania zaparć, wzdęć, żylaków odbytu, chorób układu krążenia, a nawet cukrzycy czy nowotworów.

Witaminy z grupy B – które przyczyniają się szczególnie do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i poprawy kondycji skóry. Niedobory tych witamin prowadzą do  przewlekłego zmęczenia, drażliwości, bezsenności, ogólnego złego samopoczucia, a nawet anemii.

Przejście na dietę bezglutenową wiąże się również z ryzykiem dostarczania zbyt małej ilości cynku, żelaza czy magnezu!

 

Jak zdrowo jeść na diecie bezglutenowej?

Sama świadomość występowania problemu niedoborów jest już milowym krokiem do dbałości o własne zdrowie 😊 Wiedząc, na które niedobry jest się szczególnie narażonym, można bacznie obserwować etykiety produktów i wyszukiwać tych o większej zawartości cennych składników.

Bogactwem błonnika okazuje się być mąka kokosowa. W 100 g mąki jest go, aż 40 g! Zalecane dzienne spożycie błonnika powinno wynosić od 20-40g dziennie.

Kolejnym i solidnym źródłem błonnika są np. maliny, nasiona słonecznika, suszone figi, morele, śliwki, daktyle oraz siemię lniane.

Warto zwrócić uwagę na produkty z ziaren miłki abisyńskiej, inaczej teff. Zawierają one potężną dawkę błonnika, żelaza, wapnia i innych pierwiastków. Wartości odżywcze mąki teff zobaczysz tutaj.

Doskonałym i naturalnym źródłem witaminy B oraz beta-glukanu są płatki owsiane. Posiłki na ich bazie  przyczyniają się m.in. do poprawy pracy jelit i regulują poziom cholesterolu we krwi.

 

Proste pomysły na pyszne źródło błonnika, witaminy B i innych pierwiastków.

Inspiracji jest nieskończona ilość 😊

Mąka kokosowa idealnie nadaje się do zarówno do naleśników, omletów, wypieków – świetnie łączy się z innymi mąkami, a w dodatku nadaje lekkiej słodyczy i pyszny posmak kokosu.

Gdy czasu brak najlepiej zmiksować szybki koktajl lub smoothie bowl z ulubionych owoców, osłodzić suszonymi daktylami i dodać mąkę kokosową.

Przykładowy przepis na smoothie bowl znajdziecie tutaj:

Malinowe smothie bowl z owocami

 

Mąka teff doskonale sprawdza się do zagęszczania zup, sosów i budyniów oraz nadaje wypiekom lekko orzechowy smak.

Poniżej inspiracje na ciastka z mąki teff:

Bezglutenowe ciastka orzechowo-czekoladowe

 

Płatki owsiane można zajadać zarówno bez gotowania, jako dodatek do muesli albo ugotować je na wodzie, mleku zwykłym lub roślinnym. Poznajcie naszą inspirację:

Bajecznie czekoladowa owsianka

A czy Wy dbacie o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych?  Chętnie poznamy Wasze sposoby 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie imienia i nazwiska oraz adresu mailowego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne w celach marketingowych przez administratora danych, tj. GFSP Sp.z.o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Komorowicka 110 i oświadczam, iż podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne oraz iż zostałem poinformowany o prawie żądania dostępu do moich danych osobowych, ich zmiany oraz usunięcia.

FreshMail.pl